BicaraTentangHati

BicaraTentangHati
#crnb#

Sunday 22 December 2013

Wanita itu unik


Wanita sukar difahami. Itulah yang sering kita dengar dan baca. Sikapnya yang ego, malu-malu, malu tapi mahu membuatkan kita kurang yakin apakah dia benar-benar mahukan kita atau hanya sekadar bergurau sahaja. Hendak ditanya, pasti dia tidak akan mengaku begitu sahaja.
Namun, karekter wanita terhadap insan yang dia suka akan tampak berbeza. Cara layanan dia terhadap ibu bapa, kawan-kawan dan insan istimewa adalah berbeza sekali. Ingin tahu bagaimana cara dia melayan orang yang dia suka? Jom teruskan membaca artikel ini

Ya, wanita, sukar difahami. Hanya lelaki yang benar-benar memahami fitrah penciptaan wanita yang bisa mengetahui isi hati seorang wanita tanpa perlu wanita itu menuturkannya. Suatu hari, aku ada membaca sebuah blog, namanya 'Blog cikgu Hairul'. Aku rasa cikgu hairul dah berkeluarga, dia bercerita tentang sifat pelik isterinya, dalam kata lain, sifat wanita yang sukar difahami. Antara yang dia tuliskan;
.............."Wanita solehah idaman setiap lelaki. Para lelaki pulak kena sedar diri. Kalau subuh pun tak solat, jangan harap nak dapat isteri solehah. Sesolehah manapun isteri tu, masih juga ada yang sukar difahami. Dah nama pun wanita. Perangai pelik dan memeningkan lelaki.
Peliknya No 1. Suka tanya benda sama banyak kali lagi-lagi tanya bab sayang. Kan pelik tu. Dulu isteri pernah tanya ‘abang sayang kat kita tak?’ dah tentu la jawapannya sayang. Pastu tanya lagi, lagi dan lagi. Ni yang buat lelaki tak faham ni.Rupa-rupanya itulah sifat wanita. Tak payah nak marah. Tak payah nak pelik. Jawab je la. Ikut kajian DMFK, wanita memerlukan 8 kali kata sayang dari suami sehari. Baru mereka puas hati. Ada juga betulnya. Pada lelaki, cukuplah cakap sekali sekala je. Sayang tak perlu diucap berkali-kali. Kerana kata-kata itu amat bermakna.
Peliknya 2. Bila bertanya mesti dah ada skema jawapan. Ni lagi satu perangai yang buat lelaki pening. Sebab tu la bila ditanya lelaki suka buat bodo je. Jawab bila perlu. Sebab kita tau, isteri memang dah ada jawapan untuk itu. Kalau jawapan tak memenuhi skema mula la membebel sepanjang hari.Situasi yang lagi teruk bila kita jawab soalan isteri tapi dia tak percaya jawapan kita. Mungkin juga tak sama macam skema jawapannya. Nak cakap benda yang betul dia tak nak percaya. Bila kita menipu, wahhh melenting pulak. Marah la pulak bila kena tipu.
Kesimpulannya, wanita itu memang pelik. Wanita pelik untuk lelaki pelik. Pelikkah aku?"................
quoted from, BLOG CIKGU HAIRUL.

No comments:

Post a Comment